Wednesday, February 25, 2009

Pengenalan Asas Permainan Catur

Permainan catur, antara permainan yang popular di seluruh dunia kerana menggabungkan seni dan sains. Kemahiran berfikir secara kritikal, menyebabkan catur dilihat sebagai perang abstrak dalam permainan.

Menguji minda dan meningkatkan keupayaan antara aspek penting yang ditekankan dalam aspek pembelajaran dan catur. Terdapat pelbagai variasi permainan catur dimainkan di seluruh dunia antaranya shogi di Jepun, janggi di Korea, xiangqi di China dan banyak lagi. Walaupun permaianan catur dianggap sukar bagi sesetengah orang, jika bersungguh-sungguh tiada masalah untuk mempelajari tekniknya.

Secara jelasnya, catur permainan berpapan berstrategi abstrak untuk dua pemain. Ia dimainkan pada papan bersaiz 8x8 petak, memberikannya 64 petak yang silih berganti warna, terang dan gelap, dengan setiap pemain mempunyai petak terang pada dekat-lapan sudut apabila berdepan dengan papan.

Setiap pemain mulakan permainan dengan 16 catur di mana boleh gerak dalam hala kemas (dalam setengah misalan, jarak terhad) dan boleh mengeluarkan lain-lain kepingan dari papan. Setiap kepingan pemain terdiri daripada lapan bidak, dua satria, dua gajah, dua tir, satu menteri dan satu raja. Semua kepingan boleh mengeluarkan kepingan pihak lawan dengan mendarat pada ruang yang mereka duduki.

Permainan catur membuatkan seseorang itu focus dalam apa yang dilakukan. Peningkatan tahap pembelajaran positif, kerana permainan catur membuatkan seseorang itu menggunakan otak kiri dan kanan dengan konsisten.
..

..
Seorang pemain mengawal kepingan putih dan pemain lain mengawal kepingan hitam, pemain yang mengawal putih selalunya pemain pertama untuk gerak. Dalam catur, apabila pemain raja adalah secara terus diancam dengan tangkapan oleh satu atau lebih dari kepingan pihak lawan, pemain ini dikatakan ke dalam ‘check’.

Bila dalam check, hanya gerakan yang boleh mengelakkan check, sekat check, atau mengambil kepingan pihak lawan adalah dibenarkan. Objektif permaianan ini adalah untuk checkmate pihak lawan; ini berlaku apabila pihak lawan raja adalah check, dan tiada gerakan boleh dibuat yang bakal mengelakkannya.


Prinsip Asas Catur

1. Permulaan permainan (pembukaan) patut dilihat sebagai "perlumbaan" dengan dua matlamat:

  • Untuk mengawal petak sebanyak yang mungkin
  • Untuk membangunkan paling banyak bidak menyerang

2. Elakkan dari menggerakkan bidak yang sama dua kali sepanjang pembukaan. Ingat "perlumbaan" tersebut – cuba untuk jimatkan pergerakan.

3. Melainkan anda benar-benar tahu apa yang anda lakukan dan sebab kenapa, anda patutnya memulakan permainan, dengan salah satu pawn di tengah (sama ada di d4 atau e4). Jika anda bermain buah Hitam dan pihak Putih baru sahaja mula dengan salah satu gerakan tersebut, anda patut balas dengan gerakan yang sama (d5 atau e5).

4. Kuda sepatutnya berada di tengah petak. Letakkan ia di situ secepat mungkin.

5. Cuba untuk menyerang menggunakan queen di awal permainan bukanlah satu idea yang baik. Lawan anda akan berupaya menyerangnya dengan buah yang lebih rendah nilainya, bidak yang terlindung, di mana ia memaksa anda untuk menggerakkan queen anda lagi dan lagi berulang-kali, mengelakkan anda daripada membangunkan keseluruhan bidak anda, manakala lawan pula mampu membangunkan bidaknya.

6. Selepas anda telah membangunkan knight dan bishop anda, anda mungkin perlu castle. Castling membantu melindungi raja anda dan membangunkan rook. Bagi sebab yang sama, elakkan menggerakkan raja sebelum castling, kerana anda tidak boleh castling jika ia telah digerakkan terlebih dahulu.

7. Elakkan mempunyai dua atau lebih pawn di dalam satu kolum (di mana kerap kali jika anda telah tangkap satu bidak dengan pawn). Jika menangkap dengan pawn sahaja cara yang ada, sebolehnya lakukanlah, tetapi jika anda mempunyai beberapa pilihan utuk melakukannya, pilihlah satu cara yang tidak meninggalkan satu pawn di depan satu sama lain.

8. Jika satu kolum tidak mempunyai sebarang buah (sama ada anda ataupun lawan), cuba letakkan rook anda di situ.

9. Petak f2 (ataupun f7 untuk Hitam) adalah, pada permulaan permainan, tempat yang lemah. Tumpukan perhatian padanya.

10. Kerap kali, rangkaian pawn dibentuk, di mana pawn melindungi satu sama lain, membentuk barisan condong. Ini menjadikan satu kesukaran kepada anda untuk "masuk" ke dalam kawasan lawan. Teknik yng biasa digunakan ialah untuk mencari pawn yang tidak dilindungi, di belakang jaringan tersebut – tangkap ia (mungkin dengan menggunakan knight) adalah satu idea yang bagus.

11. Jangan pilih gerakan-gerakan dengan menjangkakan lawan anda akan bermain dengan buruk, seperti "cuba lihat jika dia perasan tak". Selalu anggapkan lawan akan melakukan gerakan terbaik. Jika tidak, lebih elok...

1 comment: